r960-220a0456cd233a1a056e702d1b7255d7.jpg


The press has a problem, and it seems to be getting worse.

In light of President Trump’s easy relationship with the truth and his tendency to abuse members of media, some reporters and their newsrooms have responded by seemingly lowering their editorial standards.

Rather than adjusting to the unique challenges posed by this new, factually challenged administration, a significant number of journalists have tripped over themselves recently to repeat every bit of gossip and half-cocked rumor involving Trump and his team.

The rush to get these supposed scoops out in the open, whether in print, on television or on social media, has, of course, produced a rash of shoddy reporting.

Now this isn’t to say that all coverage of the new president and his administration has been slipshod. Rather, it’s to say that there has been a disturbing and unusually large number of stories that have turned out either to be overhyped, inconclusive, half-true or flat-out incorrect. There have also been a number of reports whose sourcing is so thin, that to believe them would be to take a major leap of faith.

The one thing that these reports have in common is that they fail to provide readers with a clear and indisputably accurate picture of what is really going on at White House. The press’s most important role is to shine a light on those in power. Bad reporting only muddies the waters, and it gives powerful people more room to do as they please. After all, whom are you going to believe: the guy at the top or the newsroom with a recent track record of botched reporting?

We didn’t get to the point where people find the media less credible than the Trump administration by some freak accident.

We’re keeping a database of all these media misfires as they occur, and we’ll be updating this list whenever some new bit of crummy journalism appears. Depending on whether reporters settle down and treat their supposed scoops with greater care, this database may turn into a four- or eight-year project.

Starting in order of most recent, here is our best effort at a complete list of the shoddiest media misfires since the Jan. 20 inauguration:

CNN's Chris Cuomo apologizes for equating 'fake news' to the N-word

Also from the Washington Examiner

“I should not have said it. I apologize,” Cuomo said on Twitter.

02/09/17 4:39 PM

Feb 7: Yemen Has Had Enough

The Claim: “Yemen Withdraws Permission for U.S. Antiterror Ground Missions.”

The Source: The New York Times, CBS News, the Daily Mail and others.

The Facts: Several newsrooms published reports stating Yemen had ordered U.S. Special Operations to cease anti-terror operations on its soil. These stories relied entirely on anonymous U.S. officials.

The Associated Press threw cold water on this narrative on Feb. 8 with an on-the-record quote from a Yemeni government official.

Sessions 'disappointed' in confirmation attacks

Also from the Washington Examiner

Sessions called the contentious fight over his nomination “the least of my worries at this point.”

02/09/17 4:21 PM

“Yemen continues to cooperate with the United States and continues to abide by all the agreements,” Yemeni Foreign Minister Abdul-Malik al-Mekhlafi told the AP, stressing that earlier reports alleging his government had ordered U.S. forces to cease operation were simply “not true.”

Feb. 7: A Grizzly Tale

The Claim: Newly confirmed Education Secretary Betsy DeVos thinks school administrators should carry guns because you never know when a bear might attack. It’s a narrative that won’t die.

The Source: The Washington Post, repeating what many others have claimed since mid-January.

The Facts: DeVos said during her confirmation hearing that there should be no blanket federal policy regulating guns in schools.

Asked by Sen. Chris Murphy, D-Conn., whether she supported federal solutions to this issue, she responded by saying she doesn’t think it should be left up to Washington. She argued that states and localities are best suited to make these judgments, and she said federal policies tend to overlook the individual needs of individual schools.

This is what DeVos said: “I think that’s best left for states and locales to decide. I would refer back to Senator Enzi, and the school he was talking about in [Wyoming].”

“I would imagine there, that there’s probably a gun in the school to protect from potential grizzlies,” she added.

This is hardly the same thing as saying she thinks schools should be armed against possible bear attacks.

Feb. 5: Turn Out the Lights

The Claim: Trump’s team is in way over its head. They don’t know where the doors in the White House lead or where the light switches are located. Also, the president likes to lounge around in a bathrobe while watching television.

The Source: The New York Times.

The Facts: This isn’t an example of a story that is clearly false or misleading. Rather, it’s an example of a report with major sourcing issues.

Though the story is not obviously incorrect, and it’s possible its authors have provided readers with genuine information, the story’s sourcing is so thin that it should give readers pause. By not providing their audience with clear sources, and by not even citing who is responsible for the Trump administration details until several paragraphs in, the Times is asking an awful lot of its readers.

Feb. 4: Bannon vs. Kelly

The Claim: White House chief strategist Stephen Bannon tried recently to order around Homeland Security Secretary John Kelly over the issue of Trump’s executive order temporarily banning immigration from seven Middle Eastern countries. Kelly reportedly pushed back hard, telling the Trump confidant that he had no authority to issue orders to DHS. There was supposedly an in-person confrontation between Bannon and Kelly at the DHS headquarters, as well as words exchanged during a 2:00 a.m. conference call.

The Source: The Washington Post.

The Facts: We’ll let this Washington Post editor’s note, which appeared subsequently, speak for itself:

The article has been updated to reflect comments from White House press secretary Sean Spicer. The article previously stated that Stephen K. Bannon visited Homeland Security Secretary John F. Kelly’s office on Jan. 28. Spicer said Bannon did not make such a visit. He also said that Secretary of State Rex Tillerson and Bannon did not participate in a 2 a.m. conference call on Jan. 29. The article also previously stated that President Trump approved a pause in executive orders pending new procedures. According to Spicer, it was White House Chief of Staff Reince Priebus, rather than the president, who approved the new procedures, but not a pause.

Feb. 3: A Secret Service Purge?

The Claim: Certain manager-level Secret Service personnel were forced to resign last week, and they were escorted suddenly out of the Eisenhower Executive Office Building.

The Source: The Atlantic’s Steve Clemons.

The Facts: An agency spokeswoman told the Washington Examiner that the claim is “absolutely false.”

Clemons himself backtracked later, and said on social media that he meant to say that it was the White House Chief of Information Security who was “forced to resign.”

“I have confirmed that the Chief of Information Security at White House forced to resign. Was error in tagging him as Secret Service,” he said. “It is the [Chief of Information Security] function, at minimum, in [White House] that saw forced resignations last night. These folks work w/ @SecretService but not of Secret [Service].”

Interestingly enough, the Secret Service’s official Twitter account responded to Clemons’ online clarifications by claiming he was still incorrect. The Secret Service account also claimed Clemons never contacted them for comment.

Feb. 2: Trump Meets Putin

The Claim: Trump’s team switched off recording devices during the president’s call with Russian President Vladimir Putin.

The Source: Raw Story and Ilan Berman, vice president of the Foreign Policy Council.

The Facts: Berman actually just speculated during a panel discussion on the reason there was no readout of Trump’s call with Putin. He offered, by way of speculation, that perhaps White House staffers had switched off the recording devices. Raw Story saw his suggestion after it was tweeted out, and they published a report titled, “Foreign policy insider: ‘No readout of Trump-Putin call because White House turned off recording.”

But contrary to Berman’s suggestion, there is indeed a readout of Trump’s call with Putin, although it’s vague and short on details. Second, White House calls are generally not recorded, and they haven’t been since the time of Richard Nixon, according Yahoo’s Oliver Knox. Third, as Berman stated repeatedly after the Raw Story report was published, he was only speculating about the readout. By his own admission, he has no idea what actually happened.

Raw Story has updated its story to note that no one knows what they’re talking about. On that they are correct, in part.

Feb. 2: Payback For Putin

The Claim: The Trump administration had eased restrictions on Russia so that U.S. companies can go into business with the Federal Security Service, which is the successor of the dreaded KGB.

The Source: NBC News’ Peter Alexander.

The Facts: Alexander ultimately debunked his own claim, tweeting a note of clarification that read, “Source familiar w sanctions says it’s a technical fix, planned under Obama, to avoid unintended consequences of cybersanctions.”

The New York Times’ Peter Baker noted elsewhere that the proposed fix was indeed in the works long before Trump took office.

“Treasury action on Russian sanctions was a technical fix initiated by career officials when Obama was still in office, not a Trump move,” he said.

Feb. 2: Gorsuch In College

The Claim: “As a student, SCOTUS Nominee Gorsuch Supported Gays and Opposed Campus Military recruiters.”

The Source: NBC News.

The Facts: NBC News misunderstood its source material. The college newspaper referenced in the NBC story contained an editing error that confused reporters, and caused them to credit Gorsuch for an article he didn’t write. The error wasn’t that hard to spot. The NBC story has been updated so that it’s now a different report entirely.

Feb. 2: Black History Month

The Claim: Trump changed the name of “Black History Month” to “National African American History Month.”

The Source: TMZ.

The Facts: This did happen, but not under Trump. Past presidents, including Barack Obama, have referred to it as “National African American History Month.”

Feb. 2: Ryan Dodged a Question?

The Claim: Speaker Paul Ryan declined to answer a question at a press conference about Trump’s allegedly contentious phone call with the Australian prime minister.

The Source: CNBC’s John Harwood.

The Facts: Speaker Ryan declined to answer a question about former California governor Arnold Schwarzenegger and his ongoing feud with the president. Not sure how Harwood made this mistake.

Feb. 1: Mexican Invasion

The Claim: Trump threatened to invade Mexico during a phone call with Mexican president Enrique Pena.

The Source: The Associated Press.

The Facts: The AP reported that Trump allegedly told Pena the U.S. military would do something about Mexico’s “bad hombre” problem if Mexican authorities couldn’t. CNN then published a report disputing AP’s characterization of the call.

The Mexican government stated later that no such thing was said during the phone call between Trump and Pena. The White House claimed the same.

The AP reported later that a White House official said Trump was only kidding.

The Washington Post published a story on Trump’s calls that relied heavily on the AP’s initial characterization of his conversations with world leaders. The Post later stripped its article of all references to the AP’s claim that Trump threatened to invade Mexico.

It’s entirely possible that neither government is shooting straight, and that Trump sort of threatened military action. But newsrooms don’t seem to have any idea what actually happened, and the inconclusive and contradictory reporting has only made things more confusing. That’s a failure of journalism that typically results when you claim to know more than you know.

Feb. 1: Aussie You

The Claim: Trump pitched a fit during a phone call with Australian PM Malcolm Turnbull, which ended with the U.S. president abruptly hanging up on the prime minister.

The Source: The Washington Post.

The Facts: Like Trump’s call to Mexico, no one seems to have any hard knowledge of what actually happened. After the Post reported that the phone call went terribly wrong, journalists went wild on social media. Then the clarifications and walk backs started pouring in from Australian and American officials.

Turnbull himself disputed the press’ coverage of the call, and he said Trump “did not hang up.”

Like reports on Trump’s call with Mexico, it’s entirely possible that the White House and the Australian PM are being less-than-honest about the nature of their conversation. But we really have no idea, and the Post’s thinly sourced story doesn’t clear anything up.

Feb. 1: Worlds Apart

The Claim: Melania Trump will continue to live in New York City, even though her husband is taking up residence in the White House.

The Source: Us Weekly, The Hill, Daily Mail.

The Facts: Melania Trump will divide her time between New York City and Washington, D.C., at the end of the school year, her advisor, Stephanie Winston Wolkoff, told CNN.

The clarification came only after groups like Us Weekly ran headlines like, “First Lady Melania Trump May Never Move Into the White House.” The Feb. 13 edition of celebrity gossip magazine was published with the headline, “SEPARATE LIVES.”

Feb. 1: Fascist Club

The Claim: Trump’s Supreme Court pick, Neil Gorsuch, founded and presided over a group in high school called the “Fascism Forever Club.”

The Source: The Daily Mail.

The Facts: Gorsuch did no such thing. His claim in his senior yearbook to have created and presided over such a club during his four years at Georgetown Prep was just a gag, a bit of self-deferential humor regarding his conservatism and his frequent back-and-forths with liberal teachers.

The whole thing was “a total joke,” Steve Ochs, who teaches history at the elite high school, told America Magazine.

“There was no club at a Jesuit school about young fascists,” added Ochs, who served as student government advisor when Gorsuch was a junior and senior. “The students would create fictitious clubs; they would have fictitious activities. They were all inside jokes on their senior pages.”

Jan. 31: The Deadly Travel Ban

The Claim: An ailing woman died in Iraq because of Trump’s immigration executive order.

The Source: Fox 2 Detroit.

The Facts: The Detroit man, Mike Hager, claims Trump’s executive order killed his mother. There’s nothing to corroborate this claim. A local imam said later that Hager lied about his mother dying as a result of the travel ban. Hager’s mother allegedly died five days prior to the order going into effect.

As of this writing, there is nothing to prove Hager’s claim. There is also very little corroborate the imam’s assertion. The closest we have to proving the imam’s claim is the fact that Hager has stopped replying to Fox 2’s requests for comment.

Jan. 31: Twitter Trolling

The Claim: In an attempt to keep Trump’s SCOTUS nominee a secret, the White House set up two separate Twitter accounts for Judges Neil Gorsuch and Thomas Hardiman.

The Source: CNN’s Jeff Zeleny.

The Facts: Zeleny is responsible both for the claim and the eventual correction.

“White House is setting up Supreme Court announcement as a prime-time contest: @JusticeGorsuch and @JusticeHardiman identical Twitter pages,” the CNN reporter tweeted.

He followed that up with this embarrassing clarification, “The Twitter accounts of @JusticeGorsuch and @JusticeHardiman were not set up by the White House, I’ve been told.”

Oh.

Jan. 31: What’s a Tank?

The Claim: “A fleet of tanks drove around Kentucky this weekend flying a Trump flag.”

The Source: Vice.

The Facts: A group of approximately eight Humvees was spotted on Jan. 29 near Louisville, with the lead vehicle flying a large Trump campaign flag. The convoy was associated with an East Coast Navy SEALs unit. The U.S. Navy has launched a formal inquiry has begun, a Naval Special Warfare Group spokeswoman told the Lexington Herald-Leader.

The convoy vehicles were based at Fort Knox.

Though the incident raises real questions about martial decorum and an apolitical military, it’s hard not to get distracted by just how many things Vice managed to screw up in its headline.

Jan. 31: Secret SCOTUS

The Claim: Trump managed somehow to keep his SCOTUS nominee a secret until he made the announcement at 8:00 pm on Jan. 31.

The Source: The Washington Post.

The Facts: The story is just flat-out wrong. News that Trump had picked Judge Gorsuch was scooped first by the conservative news site Townhall. The Independent Journal Review was close behind, claiming in a post of its own that it had two anonymous sources confirming the pick. National Review followed suit with sources of its own. Each individual report came out hours before Trump formally announced his SCOTUS nominee.

Really not sure what the Post is talking about.

Jan. 31: A Retroactive ‘Gotcha’

The Claim: Trump greatly undersold the number of people who were affected by his immigration executive order.

The Source: The New York Times.

The Facts: Trump claimed in a tweet on Jan. 30 that, “Only 109 people out of 325,000 were detained and held for questioning. Big problems at airports were caused by Delta computer outage.”

The Times published a story on Jan. 31 titled, “721 People (not 109) Were Denied Entry Under Trump.”

The problem with the Times report is that it attempts to fact-check Trump with DHS data that became available only after the president’s Jan. 30 tweet. Further, the Times report didn’t even paraphrase Trump accurately.

The report’s original opening paragraph stated incorrectly that Trump referenced the number of individuals who “were denied entry into the United States.” That is incorrect because Trump used specific DHS figures to say 109 people had been detained, not denied entry.

The Times has attached a correction to its story, but it still fails to mention the timing and context of the president’s Jan. 30 remarks.

Jan. 28: Never Mind

The Claim: The Justice Department “had no input” on Trump’s immigration executive order, and the federal agency was reportedly left in the dark when the law was drafted.

The Source: CNBC’s John Harwood.

The Facts: Harwood said on social media, “senior justice official tells [NBC News] that Dept. had no input. Not sure who in WH is writing/reviewing. Standard [National Security Council] process not functioning.”

But then Harwood tweeted a clarification about an hour later, stating, “new info from [NBC’s Pete Williams]: another DOJ official says proposed immigration order was reviewed by department lawyers before it was issued.” Acting Atty. Gen. Sally Yates later stated that attorneys at DOJ’s Office of Legal Counsel did approve the order as lawful on its face and properly drafted.

Jan. 27: Big Hands

The Claim: Trump’s team digitally altered a White House photo to make the president’s hands appear larger than they really are.

The Source: The New York Observer’s Dana Schwartz, who admitted later she had only been kidding.

The Facts: The White House did no such thing, as the Washington Post’s Philip Bump noted almost immediately after Schwartz’ claim went viral on social media. Schwartz eventually deleted all her tweets about the supposedly doctored photos. She argued that her joking remarks on Twitter aren’t the same thing as reporting facts.

Jan. 26: A Chilling Phone Call

The Claim: Trump “pressured” and “ordered” the National Park Service director into digging up photos of the president’s inauguration crowds.

The Source: The Washington Post.

The Facts: Once you make it past the tendentious headline, the story is about how the president requested photos of his inauguration from the one federal agency that would have them. That’s the entire story.

Jan. 26: The State Department Debacle That Wasn’t

The Claim: The U.S. State Department’s “entire senior administrative team” has resigned en masse in protest of Trump

The Source: The Washington Post.

The Facts: Four mid-level State Department officials were told their services were no longer needed, which is common during White House transition periods. As is customary, the four officials tendered their resignations. They were accepted. That’s a long way off from what the Post initially reported.

Jan. 24: Gag Order

The Claim: The Trump administration has taken unprecedented steps to silence scientists at the Environmental Protection Agency, the Department of the Interior, the Department of Agriculture and the Department of Health and Human Services.

The Source: The Associated Press, BuzzFeed and dozens of reporters on social media.

The Facts: The federal agencies, which were instructed in memos to halt all “public-facing” documents temporarily, said the press oversold the story.

“I’ve lived through many transitions, and I don’t think this is a story,” one senior EPA official told the New York Times. “I don’t think it’s fair to call it a gag order. This is standard practice. And the move with regard to the grants, when a new administration comes in, you run things by them before you update the website.”

The agency’s communications director, Doug Ericksen, added, “We’re just trying to get a handle on everything and make sure what goes out reflects the priorities of the new administration.”

A USDA spokesman said separately, “This is what has happened at the transition of every administration … it’s just a pause.”

Jan. 20: Melania And a Conflict of Interest?

The Claim: Melania Trump is using the White House website to “promote” her business interests.

The Source: The Washington Post.

The Facts: The White House website includes a brief biography of first lady and former model Melania Trump. That bio lists some of her professional accomplishments, which includes launching a line of jewelry and posing for several major magazines.

This is hardly the scandal promised in the Post’s headline. The word “promotes” suggests some sort of abuse of the White House website for personal gain and/or profit. If not, then who the hell cares?

Jan. 20: MLK Is Still There

The Claim: The Trump transition team removed a bust of Martin Luther King Jr. from the Oval Office.

The Source: Time magazine’s Zeke Miller.

The Facts: The MLK bust was never moved. It was merely obstructed from Miller’s line of vision. The Time magazine reporter, who claimed in his pool report that the bust had been removed, quickly corrected his mistake. Unfortunately, the initial claim had already been repeated by several of his colleagues on social media and took on a life of its own.

Jan. 20: Website Down?

The Claim: The Trump administration has removed several important issues pages from the White House website, including pages for climate change and LGBT rights, signaling they may ignore these topics in the future.

The Source: The Washington Post, CBS News, the Hill and others (mostly reporters on social media).

The Facts: The White House website is normally wiped clean with each new administration. The older pages are archived elsewhere. This is how it was done during the transition periods between presidents Bill Clinton and George W. Bush and between Bush and Barack Obama. There is nothing at all unusual about pages disappearing, despite reports suggesting otherwise.

This database is a work in progress. If you feel that there is an example missing from this list, please feel free to send me a note at: badams@washingtonexaminer.com.

Nordstrom flap renews focus on potential Trump business conflicts

Top Story

The bigger issue, beyond Conway’s comments is whether Trump remains too close to his business holdings.

02/09/17 5:11 PM



Source link

About the Author:

Leave a Reply